Hopp til innholdet

Ta kontakt med oss

Har du spørsmål eller trenger du hjelp? Se våre ofte stilte spørsmål. Finner du ikke svar på det du leter etter der, fyll ut kontaktskjemaet på denne siden, så kommer vi tilbake til deg så snart som mulig. For reklamasjoner, vennligst bruk vår dedikerte reklamasjonsside her.
Ofte stilte spørsmål

Lofotprodukt AS

Havet 45
8370 Leknes

Se i kart

Karriere

Er du interessert i å jobbe med oss? Klikk på linken nedenfor og les mer om våre karrieremuligheter.

Karriere i Lofoten

Ofte stilte spørsmål

Nedenfor finner du svar på noen av Lofotens oftest stilte spørsmål. Ta kontakt med oss dersom du ikke finner svar på det du lurer på.
Det er vanskelig å fjerne plastfilmen på fiskegratengen uten at det sitter igjen plastrester på kanten av formen. Kan formen settes i stekeovnen eller airfryer likevel?
Vi er klar over at det kan være vanskelig å få av plasten, siden den er sveiset godt fast på aluminiumsformen. Vi har prøvd forskjellige løsninger, men det viser seg å være vanskelig å løse problemet uten at det går ut over holdbarheten på produktet.
Når det er sagt, er det ikke farlig om det henger igjen noe plast på kanten av pakningen når du setter formen i stekeovn eller airfryer.

Vi arbeider kontinuerlig med å videreutvikle produktene våre slik at de er brukervennlige uten at det går ut over kvalitet og smak. Vi håper derfor at vi i framtiden lykkes med å finne en mer tilfredsstillende løsning.
Hvorfor er det ujevn størrelse på skivene i produktene med røkt laks og/eller ørret?
Lofoten Einerrøkte laks/ørret produseres på tradisjonelt vis ved at fisken tørrsaltes, tørkes/modnes og kaldrøykes på flis fra einer og or. Dette er et ekte håndverk som vil gi noe naturlig variasjon i sluttproduktet. I tillegg bruker vi hel laks- eller ørretfilet som fra naturens side ikke har lik tykkelse over det hele. Dette gjør at det vil bli variasjoner i skivestørrelse, saltsmak og røykhinne. Skiver fra ulike deler av fisken kan også oppleves å ha ulik saftighet.

En laks består av nakke, buk, rygg og hale. Skiver fra nakke og hale vil for eksempel være noe mindre i størrelse, og kan oppleves som litt tørrere og saltere, enn skiver fra buk og rygg. Skiver fra nakke og hale kan også ha en litt mer markant røykhinne enn skiver fra midten på fisken.

Hos oss er alle skiver er like mye verdt fra et bærekrafts- og matsvinnperspektiv. Det er også en smakspreferanse – noen elsker haleskiver, mens andre foretrekker ryggskiver. Vi håper du setter pris på et ekte håndverksprodukt laget på tradisjonelt vis.
Hvorfor kan det forekomme bein i et produkt fra Lofoten?
Vi har strenge rutiner og kvalitetskrav i vår produksjon og etterstreber å levere produkter uten bein, men da fisk og sjømat naturlig inneholder bein kan vi dessverre ikke garantere at bein ikke kan forekomme i ferdig produkt. Det er særlig i våre produkter med grovkuttet fiskefilet, Lofotburgere og fiskegratenger, at bein kan forekomme.

Vi jobber kontinuerlig med å forbedre oss og unngå bein i produktene våre, men dersom du har funnet bein i et av våre produkter beklager vi dette.
Hvorfor tilsetter dere karragenan i noen av deres produkter?
Vi har i enkelte perioder av året karragenan i Hjemmelagde fiskekaker og Lofotburger. Våre øvrige farse-produkter er uten karragenan.

Hjemmelagde Fiskekaker og Lofotburger er våre eldste oppskrifter. Oppskriftene er utviklet basert på bruk av fersk fisk og ble originalt produsert i sesong. Tilgang og kvalitet på fersk fisk varierer naturlig i løpet av året i takt med biologiske forhold i havet, vær og vind og myndighetenes regulering av fisket. For å kunne produsere produkter året rundt bruker vi derfor frossen fisk i enkelte perioder. Frysing reduserer bindingsevnen til fisk. Karragenan har derfor blitt brukt for å kunne lage fiskekaker og -burgere med rett konsistens i de periodene fryst fisk blir brukt. Vi har over lang tid prøvd å finne et alternativ til karragenan, og vi håper og tror vi snart er i mål.

Når vi bruker karragenan i Hjemmelagde fiskekaker og Lofotburger, merker vi produktets emballasje med dette. Resten av året er produktene fri for tilsettinger, og emballasjen er heller ikke merket med dette. Det er derfor lurt å se på ingredienslista på pakken når du står i butikken.
Har dere glutenfrie produkter?
Vi har mange gode produkter uten gluten. Se våre produkter, her er alle glutenfrie produkter merket. Sjekk også ingredienslisten på produktene våre, alle allergener er uthevet der.
Kan man spise et Lofoten-produkt etter utgått holdbarhetsdato?
Vi merker våre produkter med «best før, ofte god etter». Med dette mener vi at produktet ofte kan spises etter holdbarhetsdato. Bruk da huskeregelen; se, lukt og smak. Ser og/eller lukter produktet dårlig skal det ikke spises.
Kan fiskekakene og fiskeburgerne spises kalde?
Våre fiskekaker og fiskeburgere kan spises kalde rett fra pakken. Dersom de spises kalde bør de spises samme dag som pakken er åpnet.
Kan frysevarer fra Lofoten fryses på nytt etter opptining?
Vi anbefaler at tinte produkter fra Lofoten tilberedes etter opptining og spises samme dag. For dypfryste produkter er vi pålagt å merke med «bør ikke fryses på nytt etter opptining». Denne merkingen er for å sikre at matvaren spises med den smak, konsistens og kvalitet som vi ønsker. Når matvaren tines og fryses igjen kan vi ikke garantere for sluttresultatet.
Hvor lenge kan åpnede pakker med Lofoten-produkter ligger i kjøleskapet?
Vi anbefaler at åpnede produkter spises innen 3 dager. Påse at pakken er lukket godt igjen, eventuelt ha produktet over i en lufttett boks eller pose for å opprettholde kvaliteten. Det er også viktig å se til at kjøleskapet ditt holder en temperatur på 4 °C eller kaldere.