29. november 2012

Kverva blir majoritetsaksjonær

Fokus på merkevarebygging, design og produktutvikling har gitt svært gode resultater for Lofotprodukt AS. Omsetningen i 2012 forventes å runde 270 millioner kroner, en økning på 30 % fra 2011. Virksomhetens største eier, Kverva AS, har stor tro på Lofotens offensive satsning og øker nå sin eierandel i Lofotprodukt AS fra 33,7 % til 83,5 %.

Lofotprodukt AS, som ledende sjømataktør i dagligvarebransjen med merkevaren Lofoten, er i sterk vekst. Selskapet endrer nå eiersammensetningen for å være best mulig rustet for fremtiden. Økt satsning på merkevarebygging og produktutvikling inngår i planene, for å oppnå fortsatt vekst og videreutvikle selskapet.

Lofotprodukt produserer og selger sjømatprodukter av høy kvalitet. De viktigste produkt­gruppene er røkt/gravet laks og ørret, og bearbeidet sjømat, der bl.a. Lofoten Hjemmelagde fiskekaker og fiskeburgere inngår.

Lofotens suksess skyldes en kombinasjon av sterk fokus på kvalitet gjennom hele verdi­kjeden, tradisjonsrike oppskrifter og stor grad av innovasjon. I tillegg har sunnhetstrenden gitt hele fiskekategorien et oppsving. Mens bedriftens kanskje mest kjente og kjære produkt, «Lofoten Hjemmelagde fiskekaker», er det produktet innen bearbeidet sjømat det selges desidert mest av i Norge, har nordmenn spist hele 1,4 millioner «Lofoten 80 % Grov fiskeburger med ørret og kveite» siden produktet ble lansert 1. februar 2012. Ekte og naturlige råvarer ser derfor ut til å tiltale et marked som i økende grad er opptatt av kvalitet, smak og sunnhet, også i hverdagen.

Selskapets største eier, Kverva AS, øker nå sin eierandel fra 33,7 % til 83,5 %. Sentrale personer i Lofotprodukts ledelse har samtidig økt sine eierandeler, og etter endringen vil ansatte totalt eie cirka 15 % av bedriften. Majoriteten av aksjene som selges, er fra eierne som var med å stifte selskapet i 1994. Gjennom aktiv deltakelse og langsiktighet har de vært med på å utvikle virksomheten fra en liten, lokal fiskematbedrift med en omsetning på 35 millioner kroner i 2001, til å bli en hjørnestensbedrift i lokalsamfunnet og en landsdekkende aktør i sjømatkategorien. Lofotprodukt AS hadde i 2011 en omsetning på 206 millioner kroner, og forventer å nå 270 millioner kroner inneværende år.

Endringene på eiersiden vil ikke medføre endringer i selskapets strategi, organisering, ledelse, lokalisering eller øvrig drift. Eierne er enige om at virksomhetens hovedkontor fortsatt skal være på Leknes i Lofoten, med mål om at fabrikken skal videreutvikles til et «kraftsentrum» for sjømatnæringen.

– Det er svært positivt at Kverva ser potensialet for ytterligere verdiskapning i Lofotprodukt AS og har tro på våre offensive planer fremover. Den nye eierstrukturen styrker vår forankring innenfor marin sektor. Dette gir selskapet økt tilgang til nettverk og kompetanse i denne næringen, og vi har stor tro på at dette vil gi oss økte muligheter og en enda sterkere markedsposisjon i fremtiden, uttaler en fornøyd Administrerende direktør i Lofotprodukt AS, Sigvald Rist.

Bookmark and Share