Fokus på merkevarebygging, design og produktutvikling har gitt svært gode resultater for Lofotprodukt AS. Omsetningen i 2012 forventes å runde 270 millioner kroner, en økning på 30 % fra 2011. Virksomhetens største eier, Kverva AS, har stor tro på Lofotens offensive satsning og øker nå sin eierandel i Lofotprodukt AS fra 33,7 % til 83,5 %.
Lofotprodukt AS, som ledende sjømataktør i dagligvarebransjen med merkevaren Lofoten, er i sterk vekst. Selskapet endrer nå eiersammensetningen for å være best mulig rustet for fremtiden. Økt satsning på merkevarebygging og produktutvikling inngår i planene, for å oppnå fortsatt vekst og videreutvikle selskapet.
Lofotprodukt produserer og selger sjømatprodukter av høy kvalitet. De viktigste produktgruppene er røkt/gravet laks og ørret, og bearbeidet sjømat, der bl.a. Lofoten Hjemmelagde fiskekaker og fiskeburgere inngår.
Lofotens suksess skyldes en kombinasjon av sterk fokus på kvalitet gjennom hele verdikjeden, tradisjonsrike oppskrifter og stor grad av innovasjon. I tillegg har sunnhetstrenden gitt hele fiskekategorien et oppsving. Mens bedriftens kanskje mest kjente og kjære produkt, «Lofoten Hjemmelagde fiskekaker», er det produktet innen bearbeidet sjømat det selges desidert mest av i Norge, har nordmenn spist hele 1,4 millioner «Lofoten 80 % Grov fiskeburger med ørret og kveite» siden produktet ble lansert 1. februar 2012. Ekte og naturlige råvarer ser derfor ut til å tiltale et marked som i økende grad er opptatt av kvalitet, smak og sunnhet, også i hverdagen.
Selskapets største eier, Kverva AS, øker nå sin eierandel fra 33,7 % til 83,5 %. Sentrale personer i Lofotprodukts ledelse har samtidig økt sine eierandeler, og etter endringen vil ansatte totalt eie cirka 15 % av bedriften. Majoriteten av aksjene som selges, er fra eierne som var med å stifte selskapet i 1994. Gjennom aktiv deltakelse og langsiktighet har de vært med på å utvikle virksomheten fra en liten, lokal fiskematbedrift med en omsetning på 35 millioner kroner i 2001, til å bli en hjørnestensbedrift i lokalsamfunnet og en landsdekkende aktør i sjømatkategorien. Lofotprodukt AS hadde i 2011 en omsetning på 206 millioner kroner, og forventer å nå 270 millioner kroner inneværende år.
Endringene på eiersiden vil ikke medføre endringer i selskapets strategi, organisering, ledelse, lokalisering eller øvrig drift. Eierne er enige om at virksomhetens hovedkontor fortsatt skal være på Leknes i Lofoten, med mål om at fabrikken skal videreutvikles til et «kraftsentrum» for sjømatnæringen.
– Det er svært positivt at Kverva ser potensialet for ytterligere verdiskapning i Lofotprodukt AS og har tro på våre offensive planer fremover. Den nye eierstrukturen styrker vår forankring innenfor marin sektor. Dette gir selskapet økt tilgang til nettverk og kompetanse i denne næringen, og vi har stor tro på at dette vil gi oss økte muligheter og en enda sterkere markedsposisjon i fremtiden, uttaler en fornøyd Administrerende direktør i Lofotprodukt AS, Sigvald Rist.