9. januar 2015

Lofoten solgte 5,5 millioner fiskeburgere med 80 % fisk i 2014

Nordmenn elsker fiskeburgere fra Lofoten med 80 % fisk. Siden lanseringen i 2012 har salget av de populære burgerne firedoblet seg, og i 2014 ble det spist hele 5,5 millioner «80%-ere» fra sjømatprodusenten i nord

Øystein RistProduktet har dermed seilt opp som Lofotprodukts største produkt. Det var ingen selvfølge da det ble lansert i 2012.

– Da vi lanserte produktet, tenkte vi at det ville bli et nisjeprodukt for de mest kvalitetsbevisste forbrukerne. Vi forsto at vi hadde undervurdert markedet allerede to uker etter lansering i butikk. Da var varepartiet som skulle rekke for et halvt år revet vekk fra hyllene, forteller salgssjef Øystein Rist i Lofotprodukt AS.

Timingen skulle vise seg å være perfekt; Fokus på sunnhet, rene og naturlige ingredienser, samt høyt fiskeinnhold har økt de siste årene, og trenden står nå sterkere enn noen gang. Og kanskje spesielt på denne årstiden.

– Januar er en god måned for salg av fiskeprodukter. Når julen er overstått, ønsker nordmenn flest å gå over til et sunnere kosthold. Lofotens 80 %-burgere er både smakfulle og enkle å tilberede, og gjør dermed overgangen enklere, forteller Rist.

Lofoten satser på ytterligere økning i salget i 2015. I forrige uke ble Lofoten fiskeburger med 80 % fisk nominert til «årets produkt» av grossistkjeden ASKO. Nå varsler produsenten utvidelser av 80 %-serien både i form av nye smaker og nye markeder. Og går det som produsenten ønsker, blir Lofoten fiskeburgere med 80 % fisk snart å finne både på restauranter og hoteller.

– Det er hyggelig å se at stadig flere får øynene opp for den gode smaken på våre fiskeburgere. Det beviser nok en gang at norske forbrukere er opptatt av at det skal være kvalitet på det de spiser. Vi skal fortsette å levere de beste fiskeburgerne, avslutter Rist.

Skjermbilde 2014-04-22 kl. 14.53.48

Bookmark and Share